onsdag den 14. marts 2012

Oksekød i fad ala shepherds pie

I dag skulle jeg lave noget nem "gæstemad" som til dels kunne forberedes i forvejen. Valget faldt derfor på min udgave af noget jeg kalder shepherds pie, men som mange nok ikke vil sige ikke har noget med shepherds pie at gøre. Når jeg siger shepherds pie, så tænker jeg på oksekød med kartoffelmoslåg.

Opskriften på min udgave med mange grøntsager kommer her:

500 g. hakket oksekød
3-4 gulerødder afhængigt af størrelsen
2 pastinakker
1 stort løg
2½ dl rødvin
ca. 3 spsk. tomatkoncentrat
2-3 dl. bouillon
1 tsk timian
salt og peber
½ tsk. paprika

Kartoffelmosen:
1 kg kartofler
salt
peber
lidt mælk
1 æg
rigeligt parmesan

Kartoflerne koges møre i usaltet vand.

Røres til mos med en håndblender, tilsæt evt. lidt mælk for en mere cremet konsistens (den skal stadig være fast, og husk der også kommer et æg i). Smag til med salt og peber. Tilsæt æg og rigeligt med parmesan.

Snit grøntsagerne ganske fint, eller riv dem på et rivejern. Jeg har valgt at snitte grøntsagerne, for at få lidt mere bid i retten.

Svits kødet i en gryde eller en dyb pande. Tag kødet op og svits grøntsagerne. Når grøntsagerne er svitset, kommes kødet tilbage på panden. Krydr med salt og peber. Tilsæt tomatkoncentrat og timian, og rødvin. Rør godt, og lad rødvinen koge lidt ind. Når rødvinen er kogt ind, så tilsættes bouillon og det koger ind til det er en forholdsvis fast kødsauce.


Hæld i et fad og glat ud. Bred et lag kartoffelmos ud over. Det kan være der er lidt for meget kartoffelmos, det afhænger lidt af fadets størrelse, og hvilken tykkelse man vil have. Lav evt. et mønster med en gaffel.


Sæt i ovnen ved 180 g i ca. 30-40 min til overfladen er gylden.


Server

Både kødsauce og kartoffelmos kan laves i forvejen og blot "lægges" sammen inden det skal i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar