lørdag den 3. marts 2012

Pizzabøffer

Nostalgien var ikke overstået endnu. En ret jeg også husker fra min barndom er pizzabøffer. En slags oksekødsfrikadeller/bøffer i en tomatsauce. Jeg tror opskriften oprindelig stammer fra Brugsen/FDB.

Min opskrift er ændret en smule i forhold til den oprindelige.

Idag blev de lavet på denne måde:

Bøffer:
500 g. hakket oksekød
3 spsk rasp
1 dl mælk
1 æg
½ finthakket løg (ca. 2-3 spsk)
1 tsk salt
friskkværnet peber

Udblød raspen i mælken. Bland ingredienserne til en fast fars.


 Formes til bøffer i en passende størrelse, der brunes på en pande.



Tages af varmen og lægges på en tallerken til de skal bruges.

Tomatsaucen:
1½ løg - hakket
1 fed hvidløg - finthakket
½-1 grøn peberfrugt i tern
125 g champignon i skiver
1 ds. hakkede tomater
1 lille dåse tomatkoncentrat eller 1 stor spsk.
1 tsk oregano
1 tsk salt
½ tsk peber

Løg, hvidløg, peberfrugt og champignon svitses. Tomater, koncentrat og krydderier tilsættes. (for at få lidt mere sauce tilsatte jeg et par dl. bouillon).



Lad det simre i 5-10 min. Læg bøfferne tilbage i saucen og lad dem simre med i ca. 5 min.



Server med ris eller pasta og flûtes. En grøn salat eller en tomatsalat passer fint til.


Velbekomme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar