lørdag den 24. marts 2012

Tortilla med chorizo

Har talt lidt med kæresten om, at vi skulle prøve at lave tortilla - altså en slags spansk æggekage med kartofler. Har ikke kastet mig ud i det før, så har kigget rundt omkring på nettet for inspiration. For at få samlet det hele i måltidet, så skulle der noget kød i. Valget faldt på chorizo - krydret spansk pølse.

Da jeg kiggede efter inspiration, var der desværre mange af opkrifterne, hvor panden skulle i ovnen. Det var jeg ikke ude efter, jeg ville lave en version der kun skulle laves på panden.

Inspireret af forskellige opskrifter på nettet kom jeg frem til denne udgave.

Tortilla med chorizo

160 g chorizo
600 g kartofler
1 stort løg
7 æg
4 spsk mælk
salt og peber
olivenolie

Skær chorizo i skiver på ca. ½ cm i tykkelsen. Skær kartoflerne i tern på ca. 1*1 cm. Skær løget i tilsvarende tern.

Steg chorizoen på panden i lidt olie til den har fået lidt skorpe på begge sider. Hæld overskydende fedt fra i en kop eller lignende, så du kan bruge af det, hvis du får hældt for meget fra.

Bland løg og kartofler i, og steg videre til løget begynder at blive klart. Krydr med salt og peber. Skru ned for varmen og steg videre under låg til kartoflerne er møre og har fået lidt farve (ca. 15 min).

Imens piskes æggene med mælk, salt og peber.

Når kartoflerne er møre hældes æggemassen over kartofler, løg og chorizo. Lad det stege videre i ca. 15 min. under låg, til æggemassen er stivnet.


Vendes ved hjælp af et låg/stænklåg eller andet der er fladt uden høje kanter.

Steg videre i 5 til 10 min. til den er færdig.


Server.


Min erfaring fra dette første forsøg er at der var lidt for mange kartofler i i forhold til æg. De var dækket, og massen kunne vendes, men ved servering, manglede lidt fasthed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar