søndag den 1. april 2012

Gratinerede cannelloni med fyld af kødsauce

Efter vi havde vores første forsøg med hjemmelavet pasta, så har vi talt om, om vi også skulle købe en pastamaskine.

En del tid er gået rundt på nettet, dels for at finde ud af hvad man kan få, hvor man kan få det henne, og nå ja, om der er nogle erfaringer med det.

Mange steder herhjemme er det Jamie Olivers pastamaskine man kan få, men det vi læste om den gjorde, at vi ledte efter noget andet. Vi fandt et rigtig godt tilbud på nettet inkl. en ekstradel til ravioli. Pakken fik vi torsdag, så det oplagte var, at nu skulle maskinen testes med en gang pasta.

Og hvad skulle det så blive til. Det havde jeg hurtigt en ide til. Cannelloni af hjemmelavet pasta med et fyld af en kødsauce. Og med en hjemmelavet bechamelsauce til. Opskriften var jeg blevet inspireret til i en gammel kogebog fra Bilka/Føtex der hedder 100 kylling/pasta opskrifter. Men ændrede lidt i opskriften undervejs, så det blev til min verion.

3-400 g. hjemmelavet pasta (friske lasagne plader kan også bruges)
2 dl cheasy fraiche, creme fraiche 9 eller 18% (jeg er selv tilhænger af de lette versioner)
100 g revet ost

Kødsauce
500 g. hk. kalve eller oksekød ikke for fedt
1 stort løg
1 ds. tomatkoncentrat (3-4 spsk. fra tube)
1 dl. mælk
1 dl. rødvin
bouillonterning
1 tsk. oregano
salt og peber

Bechamelsauce
2 spsk. margarine
4 spsk. hvedemel
5 dl. mælk
salt
hvid peber
løgpulver
en håndfuld ost.

Lav en portion pasta og rul ud til plader. Skær til i passende størrelser.

Løget hakkes fint. Kød og løg steges i lidt olie eller margarine. Krydr med salt, peber, oregano og tomatkoncentrat. Tilsæt vin, mælk og bouillonterning. Lad det koge i 15-30 min. til en ikke alt for våd sauce.

Imens smeltes margarinen i en kasserolle og melet røres i. Skru ned, og lad det trække et par minutter. Rør rundt for at undgå at det brænder på. Tilsæt mælk, salt og peber mens der røres. Smag til med løgpulver, og ost. Lad simre i 10-15 min.

Fordel kødsauce og creme fraiche på lasagnepladerne, og rul dem sammen. Læg rullerne tæt i et smurt ovnfast fad. Hæld bechamelsaucen over, og drys med reven ost. Gratiner i ovnen i ca. 30 min. v. 165 g.




Server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar