lørdag den 19. maj 2012

Hakkebøf med bløde løg i rede af kartoffelmos

Inspireret af en helt anden ret hos newyorkerbyheart nemlig Laks Walevska, der kom jeg til at tænke på de "færdigretter" man kan købe hos nogle slagtere, nemlig kotelet, mørbradbøf eller lignende, med kartoffelmos og sovs i "reden".

Efter vi havde fået gnocchi i går, og der var en del af de mosede kartofler tilbage. Vi gemte denne rest, og var enige om, at lave noget med kartoffelmos i dag. Min tanke var hurtigt at prøve at lave en traditionel hakkebøf med bløde løg, dog ikke med kogte kartofler, men i en rede af kartoffelmos.

Ud over jeg glemte at smøre fadet, så det ikke var til at få dem op af fadet igen, så var det et vellykket eksperiment.

Her er opskriften som jeg lavede den. Kartoffelmosen har jeg ikke mål på, da det netop var en rest fra vi lavede gnocchi.

Kartoffelmos
500 g. kartofler (kogt møre i usaltet vand) (mine var kolde mosede kartofler fra dagen før)
1 æg (nogle bruger kun blommen)
mælk
salt og peber

(æg kommer jeg kun i, når kartoffelmosen skal bages). Margarine eller smør plejer jeg at komme i, når jeg laver den almindeligt, men til dette forsøg gjorde jeg det ikke.

Mos kartoflerne. Tilsæt ægget og bland godt. Krydr med salt og peber. Juster konsistensen med mælk. Kartoffelmosen til dette skal være forholdsvis fast, og ikke helt så lind som min kartoffelmos normalt er.

5 mindre løg i halve skiver
champignon i skiver
2 hakkebøffer

Rens løg og champignon og skær dem i skiver. Steg dem på panden hver for sig. Steg bøfferne på panden.

Lav en opbagt sovs. Den skal være ret tyk.
Da jeg lavede den på panden i resterne fra det jeg havde stegt har jeg ikke helt mål på. Men ca. 2 spsk. oliemargarine, ½-1 spsk mel, 3 dl. minimælk, bouillonterning, kulør, salt og peber.


Kom lidt ekstra fedtstof på panden, hvis det er nødvendigt. Drys mel over og rør godt i det. Tilsæt mælken lidt efter lidt, og rør hele tiden i sovsen. Sørg for ikke at tilsætte mere væske end at sovsen stadig er tyk. Tilsæt bouillonterning og kulør, smag til med salt og peber, samt en knivspids paprika.

Smør et ovnfast fad eller kom bagepapir på en bageplade. Lav to reder af kartoffelmos, der er store nok til at bøffen, løg og sovs kan komme ned i midten. Jeg pressede kartoffelmosen ud med en kagesprøjte/sprøjtepose, og jævnede det lidt ud. Et enkelt lag i midten som bund, og flere lag i kanten, som redens kanter.

Sæt rederne i ovnen og lad dem få 5-10 min ved 175 g varmluft. Tag rederne ud. Kom hakkebøfferne i. Kom løg over. Hæld sovsen over - pas dog på ikke at overfylde. Kom de resterende løg over og evt. champignon.




Kom tilbage i ovnen i ca. 10 min. til det har fået lidt farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar