tirsdag den 22. maj 2012

Hjemmelavede traditionelle frikadeller.

Inden jeg vidste vejret var blevet så godt i Kristi Himmelfarts ferien, havde jeg taget op til en stor portion frikadeller, der skulle have været serveret med nye udenlandske kartofler, og hjemmelavede pitabrød med salat eller grøntsager. Men så var vejret dejligt, og vi besluttede os for at grille i stedet. Kødet var endnu ikke tøet, så kom i køleskabet, og jeg planlagde så at lave frikadeller til fryseren i stedet.

Frikadeller var en af de ting jeg havde svært ved at lave, da jeg flyttede hjemmefra, for min mor havde jo lavet dem i mange år, og målte ikke længere tingene af. Så selvom jeg havde været med til at lave dem med hende, så var det svært at gøre når hun ikke var ved siden af. Men efter nogle år med frikalet, men især nogle store portioner frikadeller fra mor til fryseren tog jeg kampen op. Nu er det så mig selv der laver dem sådan uden at måle så meget, men jeg husker stadig de ca. mål jeg kom frem til.


Min portion er 2-3 gange denne opskrift, for når man alligevel er igang, så synes jeg det er rart at få lavet en del frikadeller, så der også er til fryseren. De kan nemlig bruges til sandvich, rugbrød, ja eller ny aftensmad, da de er rigtig gode optøede.

Frikadeller med løg.
500 g. hakket svinekød (eller hakket kalv og flæsk) meget gerne magert
1 løg (kan udelades, men jeg laver det, så løget er helt pureret, og man derfor ikke får løgstykker)
ca. 1 dl. mel
1 æg
ca. 1-2 tsk. salt
ca. ½ tsk. peber
2-3 dl. mælk

Skær løget i mindre tern, og kom det i et bæger, tilsæt ½-1 dl mælk, og purer løget med stavblenderen.


Kom kødet i en skål. Tilsæt æg (slå ægget ud i en kop, så et eventuelt dårligt æg ikke ødelægger kødet). Tilsæt mel, salt og peber. Tilsæt løg og mælkeblandingen.


Bland kødet godt med ingredienserne. Dette gøres nemmest med en håndmixer med kødkrogene på. Det er nu man skal mærke lidt på farsen og fornemme sig frem til hvor meget af mælken der skal i. Tilsæt mælken lidt efter lidt. Når farsen uden problem slipper en ske/kødkrogene, så er den klar.



Har du tid til det, så har farsen godt af at hvile lidt. (½ time), men ellers kan den bruges med det samme. (Er man i tvivl om farsen er krydret godt nok, så kan man stege en lille klump først, og justere salt og peber inden man steger dem alle sammen)


Kom stegemargarine på en pande og kom farsen på med en ske. Steg med middel varme indtil der ikke hænger noget ved når man stikker i dem, og de nemt falder af en gaffel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar