tirsdag den 12. juni 2012

Flirtende kyllingedeller

Opskriften kan jeg på ingen måde tage æren for. Den stammer faktisk fra et fremstød for svinekød, som slagterierne lavede på et tidspunkt. Jeg tror dog aldrig, jeg har lavet dem med svinekød, men jeg synes de er rigtig gode med kylling.

2 personer
200 g. hakket kyllingekød (maks 6%)
4 spsk. rasp (skulle være couscous, men havde ikke lige noget på lager)
½-3/4 tsk salt
1/4-1/2 tsk peber
1 lille løg
1 lille æg
1 knsp tørret chili
1 tsk spidskommen
1 fed hvidløg
frisk persille

(15 g feta - ca. 5 tern) - det er fra den oprindelige opskrift. Havde det ikke I denne gang)
Kom rasp eller couscous i 3/4 dl kogende vand og lad det stå i ca 5 minutter.
Rør kødet med salt, peber, finthakket løg og hvidløg (hak det fx i en minihakker), æg, chili og spidskommen. Vend 1-2 spsk. hakket persille,(feta) og rasp i farsen. Rør godt.
Hvis der er tid, så lad farsen hvile. De fleste frikadellefars' har godt af at hvile lidt inden brug.
Form frikadellerne i den ønskede størrelse. (Hvis man gør sine håndflader fugtige, så er de nemme at forme, med en glat overflade).
Brun på en pande i margarine, og steg færdig ved lidt lavere varme.
Server med brød og grøntsager - fx. en agurke-tomat salat. Eller server med nye danske kartofler.


Velbekomme

4 kommentarer:

  1. De ser rigtig gode ud :-)
    Kh Sara
    http://sarasmadunivers.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg kan i hvert fald anbefale dem.

      Sikke en fin blog du har. Er misundelig på dine gode billeder :)

      Slet
    2. Tak- synes da du har fine billeder selv :-)

      Slet