onsdag den 22. august 2012

Hjemmelavet tomatsauce til pasta

Nu hvor solen endelig er kommet igen, så er tomaterne i haven ved at blive godt modne.

Har prøvet en type, der er lidt aflang i det, og som skulle være rigtig god til pastasauce.

Menuen i dag stod derfor på pasta med tomatsauce. Pastaen skulle egentlig have været hjemmelavet, men vi havde en bakke frisk grov pasta der snart skulle bruges.

Jeg plukkede 500 g friske og rigtig solmodne tomater, vaskede dem, og skar dem i grove tern. (Stilken skar jeg fra). Jeg fravalgte at flå tomaterne, og nyde hele tomaten i saucen.

Uhmm det smager nu godt med friske og solmodne tomater.

Opskriften var denne:
500 g. groft hakkede friske tomater (meget solmodne)
2 løg
1 pakke bacon (kan udelades, men så skal der bruges noget olie til at stege i)
friske krydderurter jeg brugte oregano, timian og rosmarin (tørrede kan sikkert også anvendes)
salt, peber og chili
½ dl. hvidvin
lidt af vandet fra pastaen

Skær tomaterne i grove tern. Skær baconen i strimler, og løgene i små tern.

Kom baconen på en varm pande, og svits ganske kort, så noget af fedtet er smeltet af, men så bacon ikke er sprød med stadig blød. Tilsæt løg, og lad det svitse 1-2 min, mens der røres i det. Når løgene er blevet klare, så tilsættes krydderurter fx. rosmarin, timian og oregano.


Tomaterne tilsættes, og retten skal nu simre i min. 5-10 minutter. Man kan med fordel presse lidt ned på tomaterne, når man rører i dem, så bliver det mere sauceagtigt. Tilsæt lidt hvidvin, for at runde smagen lidt af. Lad simre med i min. 5 minutter, men gerne mere. Krydr med salt, peber og chili. Hvis konsistensen er blev lidt for tør, fordi det har simret længe, så tilsæt lidt af kogevandet fra pastaen.

  
Server med pasta, og evt. ekstra kød




Ingen kommentarer:

Send en kommentar