søndag den 31. marts 2013

Osso Buco med kalvekød

Osso Buco er ikke noget jeg selv har lavet tidligere - men min mand kan godt lide det, så ville gerne have jeg lavede det til ham. Har lavet det nogle gange efterhånden. Bruger man oksekød, så tager det længere tid før kødet bliver mørt. Det er en rigtig simreret.

Han havde ikke nogen speciel opskrift på retten, så måtte jo finde en.

God mad - let at lave i hans udgave (den er ældre end min udgave) har en fin opskrift på osso buco.

Følger opskriften sådan rimeligt på mål - men bruger mindre kød. (sovsen kan fryses og bruges til oksekød en anden dag)

Her er opskriften som jeg lavede den:

Osso Buco
1 pakke kalve osso buco (opskriften siger 1 1/4 til 1½ kg kalveskank)
2 spsk mel
salt og peber
2 dl finhakket løg
2-3 fed hvidløg (er sikker på det kan udelades, hvis man ikke er til hvidløg)
3 gulerødder - kan også være flere - de bliver rigtig gode nede i sovsen
1/4 knoldselleri (kan også bruge pastinak eller persillerod)
lidt olie
1 dåse hakkede eller purerede tomater (jeg kan godt lide purerede til en sovs, så får man ikke stilkstykkerne fra hakkede tomater)
2-3 laurbærblade
nogle friske krydderurter efter smag (har brugt salvie, timian, rosmarin eller persille) har man ikke friske krydderurter, så brug tørrede.
2 dl hvidvin (her brugte jeg rødvin - for skulle lave coq au vin dagen efter)
1½ dl bouillon

Skær nogle snit i kanten af kødet (igennem den hinde der sidder der) så kødet ikke buler så meget ved stegning. Bland mel med salt og peber, og vend kødet i melet.

Hak løg og hvidløg. Skræl gulerødder og selleri og skær ud i stave.

Varm olien i en tykbundet gryde og brun kødet ved høj varme. Tag kødet op af gryden og svits løg og hvidløg, til løgene er gyldne. Lad gulerødder og selleri svitse med et øjeblik.


Kom kødet tilbage i gryden. Kom tomater, vin og bouillon i gryden. Kom krydderbuketten eller et tefilter med krydderier i gryden.


Lad retten simre under låg i ca. 2-2½ time til kødet er meget mørt og falder fra benene. (Bruger man oksekød så er stegetiden længere)

 
Fjern krydderbuketten. Smag til med salt og peber (hvis vinen er for sur, så kan en smule sukker eller honning rette op på dette - men kom meget lidt i af gangen - retten skal ikke være for sød) Jeg havde noget piskefløde i køleskabet, så rundede smagen af med et sjat fløde, men det er normalt ikke nødvendigt.


 Server med ris til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar