fredag den 6. juni 2014

Skinkemuffins (og pølsemuffins)

Så kom der et IDEnyt - tror det var majnummeret, hvor der var en opskrift på Skinkemuffins som kunne laves på grillen/gasgrillen. De så lækre ud, men tænkte nu mere på at lave dem i ovnen. Desværre var de meget meget usunde. Ost, smør og fløde var gode ingredienser. Da jeg ikke har tænkt dem som en forret, men som en hurtig morgenmad/frokost/mellemmåltid, så gik jeg straks i gang med at kigge på hvordan jeg kunne gøre dem sundere.

Fandt frem til, at jeg ville lave dem uden smør og fløde, og i stedet bruge skyr som erstatning.
De er meget nemme at lave, det hele skal bare røres sammen og så op i muffinsforme og direkte i ovnen. Nemmere kan det næsten ikke være.

Her er opskriften som jeg lavede den - giver 12 muffins i min form.
150 g hvedemel
100 g rugmel
300 g skinke i tern eller faste strimler
150 g emmentaler (eller anden ost med smag) i denne portion var det ca. halvdelen der var emmentaler, og resten var en blanding af gouda og mozzarella.
1 spsk. purløg hakket
1 spsk. mild sennep
3 æg
2 1/4 dl. skyr
1 knsp salt
kværnet peber

Bland alle ingredienserne i en skål - smør silikoneformen eller skyl den i koldt vand (alt efter hvad der stod i vejledningen til formen). Fyld blandingen i formen - må kun fyldes 3/4.


Bag i ovnen ved 200 g i ca. 20 min.


Har siden lavet dem med pølsestykker (250 g) i stedet for skinke, løg i stedet for purløg, og tomatpuré i stedet for sennep. De blev også rigtig gode.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar